Total Pageviews

Thursday, February 3, 2011

Antara cinta,harapan,kepuasan,kepayahan,kepastian,hampa,dengki,cemburu,rindu,benci,kekosongan,dan........

Assalamualaikum
Post pertama dalam blogger ini sudah tentunya mesti yang bombastik,perkataan pun bombastik,layout apatah lagi....ahahahha.
Tapi post ini lain sedikit mukadimahnya...Post ini akan menceritakan sedikit sebanyak tentang..i don't know,maybe about everything,and maybe mostly related to me.Tapi tidak sekali-kali post ini atau mana-mana post di masa hadapan akan menyentuh mana-mana perasaan dan sensitivit terhadap apa sahaja,bila-bila masa,di mana jua.
Ok,lets talk about something,something that is truly fruitful,yang boleh dijadikan cambahan idea untuk masa mendatang.Mari kita berbicara tentang cabaran,atau challenges dalam Englishnya.Manusia macam kita ini tidak boleh lari dari cabaran.Dimana kita bertapak,di situ cabaran kita akan junjung.Cabaran datang dalam mana-mana bentuk,pada bila-bila masa,di mana jua.Cabaran ini saya lihat sebagai salah satu Qada' dan Qadar Allah S.W.T.
Namun,seperti biasa,manusia yang kerdil seperti saya ini amat responsif terhadap cabaran,terutama apabila cabaran itu berkaitan dengan manusia di sekeliling kita.Kita terlalu bimbangkan outcome yang akan terjadi selepas atau bila mana cabaran ini menghampiri atau sudah ada di pintu hadapan kita.Sesetengah orang akan lari,segelintir lagi akan mencabarnya kembali,sebahagian pula hanya pasrah dan menuruti,namun hanya sedikit sahaja yang bertindak seiring dengan cabaran ini.

"Oh...cabaran,cabaran,cabaran...kenapa kau datang? Can't you just leave me alone??!"

Untuk kehidupan dewasa seperti saya ini,cabaran yang mendatang mesti atau selalu berada di tahap klimaks..tahap dimana cabaran itu sungguh besar,menguji siapa diri kita yang sebenarnya.Untuk melihat dari sudut manakah kita melihat dunia ini.Untuk mengetahui betapa luhur,sabar,dan tabahnya hati dan jati diri ini.

Persoalan saya:Dimanakah kita apabila cabaran itu mendatang? Dan apa tindakan kita selepas itu?
Adakah kita lari atau sebaliknya?
Salah satu cabaran besar bagi seorang dewasa adalah  CINTA...cinta or love  ini satu cabaran.satu ujian hakiki setiap kehidupan manusia,merentas masa dan benua.Betapa obviousnya respon kita terhadap cinta ini,lebih-lebih lagi jika mencari pasangan hidup.Ya,pasangan hidup...memang,memang benar hakikat ini.Siapa yang tidak mahu dibelai manja,dihargai,dan dipuja sepanjang masa? Namun dalam mengejar cinta ini,banyak cabaran yang kita harus tempuhi,salah satunya adalah diri.
Saya telah berbual dengan my lovely queen,maharani saya,buah hati yang teramatlah saya cinta dan sayang,the supreme head of home affairs,iaitu my mom,my mother,ibuku,ummiku yang tercinta.Berbual melalui telefon adalah satu perkara lazim yang saya wajib buat beberapa kali dalam seminggu lebih-lebih lagi sejak saya menetap di bumi Kedah Darul Aman,dan perbualan ini telah berlaku beberapa bulan dahulu.Ibu saya bertanya,dengan suaranya yang penuh lembut dan kasih sayang,kenapa saya belum lagi membeli sebuah motosikal untuk kegunaan dan keselesaan saya untuk pergi ke kuliah?Saya menjawab dengan penuh sopan:
"Mak,duit kamek sikda.Lagipun di ctok bus service memang ok"(ini bahasa melayu sarawak)
translation:Ibu,saye xde duit.lagipu kat sini bas service ok
lalu ibu pun menjawab;habis,awek kau nanti nak ke kuliah pagi2 nanti guna apa?
Saya pun terkejut,tersentak,dan terkedu.Tanpa pengetahuan dan kesedaran,butang merah end call telah saya tekan.
Ini juga merupakan satu CABARAN.Dan respon saya terhadap cabaran ini sungguh......i dont know what to say....but saya masih dalam keadaan terkejut pada waktu itu.Adakah ini salah satu indicator green light dari mak yang membenarkan saya berkecimpung dalam bidang aweks beraweks ini?Atau mengapa dia bercakap begitu?
I dont know until this day,but i will find the answer.
Cabaran cinta ini juga berlaku dalam relationship.Saya ada seorang rakan baik dari sekolah menengah dulu.Saya tahu dan memang kenal sangat dengan dia ini,siap duduk sebelah lagi masa final year dulu.Apa yang saya kagum dan bangga dengan dia ni ialah dia begitu percaya kepada cinta sejati,tak kira standard pasangannya macam mana.Kerana dia tahu cinta sejati itu susah untuk di cari,namun pencariannya tidak terhenti sampai ke hari ini.Dia tahu,yang somewhere ada orang yang amat sesuai dengannya.Namun bila dilihat,hubungan ini tidak menjadi seperti yang diharapkan.Silap dan salah pasti menemani sebab sesebuah perpisahan.Di manakah silap kita apabila niat kita baik,hanya untuk mencari cinta sejati,namun "pasangan" kita ini hanya memperlakukan kita seperti haiwan peliharaan.Hanya ada apabila diperlukan,namun apabila sudah gembira,tidak lagi diperlukan dan hanya diperlakukan seperti sampah.Sedih saya melihat,bagaimana rakan karib saya ini menutur dan mencantum kembali hatinya yang telah remuk berkecai.Namun berat mata memandang,berat lagi bahu yang memikul,and all i can do is just pray for peace and prosperity.....

"Guess I would die for you baby,but you won't do the same"
Grenade-Bruno Mars.

Dalam percintaan,rindu juga merupakan satu cabaran.Saya pernah merindui seorang wanita yang pernah saya cintai dulu,hanya terpisah kerana berbeza tempat pengajian dan tiada cara untuk menghubungi si dia.Setiap hari saya melihat matahari terbenam dan bulan mengambang hanya kerana rindu yang menggigit hati.Namun,tatkala saya melihat si dia bersama yang lain,hati saya remuk berkecai.Saya bertanya diri saya,dimana silapku? Dan saya tahu,a nice perfect distraction is what i need right now.And that is the day that i found a set of ideology that sets my bar high,can boost me up to the whole new level,and that is military.
saya percaya rindu itu sesuatu yang suci,namun apabila hati itu telah dinodai,maka rindu itu memang tidak berguna lagi.All i can do is to let it go,and move on.And i believe,that is the smartest thing i've ever done in my life!

AHHHHHHHH!,menguap sudah ku....tapi tak apa,post seterusnya akan masih berbicara tentang anything.Segala komen akan diterima dengan hati yang terbuka....Silalah komen dan bagi pandangan ikhlas lagi bernas.Like i said,i very much enjoyed a fruitful conversation....

No comments:

Post a Comment